بازار بزرگ تهران

بازارهای شهرهای اسلامی یکی از بزرگترین دستاوردهای تمدن اسلامی است که در کشورهای دیگر یافت نمی شود.
بازار بزرگ تهران در زمان حاکمیت اسلام بر قسمت وسیعی از جهان ، بازار به یکی از ویژگی های مشترک شهرهای تحت کنترل اسلام تبدیل شده بود. بازار تهران اقتصاد و دین دو ستون اصلی بازارهای اسلامی هستند که نماد تفاوت آنها با سایر بازارها است.
بازار بزرگ تهران یک بازار تاریخی است که در پایتخت ایران ، تهران واقع شده است
به طور سنتی ، بازار تهران به راهروهایی تقسیم می شد که هرکدام در انواع مختلف کالاها از جمله مس ، فرش ، کاغذ ، ادویه جات و فلزات گرانبها و همچنین بازرگانان کوچک انواع کالاها تخصص داشتند.
امروزه کالاهای مدرن نیز در دسترس است ، علاوه بر بسیاری از بازرگانان راهرو سنتی که هنوز زنده مانده اند.
محققان نشان می دهند که بخشی از بازار امروز قبل از رشد روستای تهران تحت سلطنت صفوی بوده است ، اگرچه در این دوره و پس از آن بود که بازار به تدریج رشد کرد
بازار بزرگ در جنوب تهران واقع شده است. طول بسیاری از راهروهای آن بیش از 10 کیلومتر است. ورودی های مختلفی وجود دارد که بعضی از آنها شب قفل و محافظت می شوند.
بخشهای قدیمی بازار به طور کلی از نظر سبک معماری مشابه هستند ، در حالی که قطعات اضافه شده در قرن بیستم اغلب به طور واضحی متفاوت به نظر می رسند. منتقدان می گویند در ساخت بخشهای بعدی دقت کمتری صورت گرفت.
با این حال ، در تلاش برای افزایش اعتبار بازار ، پروژه هایی برای زیباسازی بازار از طریق استفاده از قالب گچ و آجرکاری تزئینی در اواخر قرن 20 انجام شد.
این احتمال وجود دارد که قسمت کوچکی از  بازار امروزی در تهران یابازار بزرگ تهرانهسته اصلی دهکده قابل سکونت تهران قبل از صفویه و شاه طهماسب بوده باشد.
در زمان سلطنت این پادشاه ، همراه با ساختمان برج ها و استحکامات ، بازار نیز ساخته شد.
بازار اصلی تهران از سبزه میدان تا خیابان مولوی امتداد داشت و دو چهارسوق معروف (چهارراه) به نام چهار بزرگ و کوچک به ترتیب در سالهای 1228/1849 و 1243/1864 ساخته شدند.
به تدریج کاروانسراها ، تیمچه ها ، بازارهای بسته ، خانه ها ، اسکله ها ، معابر و راهروهادر بازار ساخته شد. در این گروه گنجانده شده است: مهدیه تیمچه ، با یک ساختمان چهار طبقه دو طبقه که احتمالاً قدیمی ترین تیمچه تهران است.
سرای امیر ، معروف به اتابکیه با 336 اتاق که در سال 1267/1888 به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر ساخته شده است. بازار راسته میرزا تقی خان که در سال 1268/1889 با دو ردیف کلاه ساز و کفش ساز ساخته شد.
حاجب الدوله تیمچه ، باقیمانده از حاج علی خان حاجب الدوله (اعتماد-او-سلطانه) ؛ و جلاد ناصرالدین شاه ، بسیار معروف و زیباترین تیمچه بازار ایران.
همه تیمچه ها در بازار پایین تهران ساخته شده اند. بدین ترتیب شبکه گسترده و گسترده بازار تهران از جنوب ارگ ​​تا خیابان مولوی گسترش یافت. در این شبکه گسترده ، اجزای بازار (تیمچه ها ، خانه ها ، ردیف ها ، راهروها ، اسکله ها ، کاروانسراها) همراه با ساختمانهایی مانند مساجد ، مدارس ، حمام با الگوهای زیبا ظاهر شدند.
در روند گسترش شهر و تغییر در ساختارهای شهر ، تعدادی از معابر ناپدید شدند.
علی رغم تکیه زیاد به این میراث تاریخی ، بسیاری از بازارهای اخیراً نسبتاً احداث شده اند.
قدیمی ترین ساختمان ها ، دیوارها و معابر موجود در بازار امروزه به ندرت از 400 سال گذشته است ، در 200 سال گذشته بسیاری ساخته یا ساخته شده اند. از این لحاظ ، بازار بزرگ کنونی یکی از جدیدترین بازارهای خاورمیانه است.
مهمترین بازارهای موجود تهران شامل اودلاجان ، فروشندگان پارچه ، كفاشان ، زرگرها ، آهن آلات ، آهنگران مس ، عباس آباد ، بین الحرامین ، چهلتن (قدیمی ترین ردیف مربوط به سلطنت فتحعلی شاه) ، چهارسوق بازار بزرگ، مسجد جامع ، حضرتی ، پاچنار و …